Wzór na rozwój

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony

Projekt edukacyjny Wzór na rozwój. Nauki ścisłe odpowiadają na wyzwania współczesności

Jak można uczyć fizyki, chemii i biologii w sposób praktyczny, pokazując jednocześnie społeczną wagę wykorzystania wiedzy w życiu codziennym? Poznaj naszą propozycję!
Pomysł na to działanie zrodził się z przekonania, że to, czego młodzież uczy się na zajęciach z przedmiotów ścisłych, ma kluczowe znaczenie dla losów świata i jego rozwoju, gdyż teoria wykładana na lekcjach fizyki, chemii i biologii może mieć praktyczne zastosowanie przy tworzeniu rozwiązań ułatwiających życie mieszkanek i mieszkańców krajów globalnego Południa.Uwzględnianie perspektywy globalnej w toku nauki przedmiotów ścisłych to krok w kierunku świata bardziej sprawiedliwego, gdzie ludzie wiedzą, jak wykorzystywać wiedzę, by żyć w godnych warunkach i zapewniać sobie bezpieczeństwo żywnościowe, dostęp do energii, czystej wody w obliczu zmieniającego się klimatu. 


Artykuły

OPPN 9.06.2015 Warszawa

Przejdź do - OPPN 9.06.2015 Warszawa

Ładowarka podbija serca w szkole

Tytuł dobrej praktyki: Wzór na rozwój – ładowarka solarna

Imię i nazwisko opiekuna Elżbieta Nowak

Nazwa szkoły: IV Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu; klasa 2

Link: http://www.lo4.poznan.pl/

Pytanie badawcze / cel projektu: Wykorzystanie energii słonecznej do ładowania telefonów,

pozyskiwanie energii odnawialnej.

 

29 września 2015
Czytaj więcej o: OPPN 9.06.2015 Warszawa

Induktor elektromagnetyczny

Przejdź do - Induktor elektromagnetyczny

Wojciech i Bartosz Mila

Sprawozdanie z realizacji projektu do pobrania w pdf

9 lutego 2015

Ładowarka solarna

Przejdź do - Ładowarka solarna

Paweł Marszałko, Bruno Stelmaszyk, Thomas van Rijn, Jakub Zieliński

Projekt ładowarka solarna 2015

  1. Początek projektu grudzień 2014 à wstępne pomysły
    1. Realizacja projektu rozpoczęła się od poszukiwania panelu słonecznego o parametrach najbardziej zbliżonych do parametrów normalnej ładowarki np do telefonu (5V, 1A)
    2. Następnie stworzyliśmy schemat układu elektrycznego i zajęliśmy się poszukiwaniem potrzebnych materiałów, które zapewniłyby sprawne działanie urządzenia
  2. Przebieg i realizacja à styczeń 2015-marzec 2015
    1. Działania rozpoczęły się od burzy mózgów
    2. Następnie przeszliśmy do analizy schematu
    3. Po analizie zabraliśmy się za budowę urządzenia, która okazała się najbardziej wymagającą częścią całego projektu
    4. Po połączeniu wszystkich elementów rozpoczęliśmy pomiary napięcia i natężenia prądu odpowiednio ustawiając kondensatory.
    5. Gdy wszystko zostało wyregulowane, przetestowaliśmy działanie ładowarki na naszych telefonach (efekt widoczny na zdjęciu w prezentacji)
    6. Ostatnim elementem było przygotowanie prezentacji i stworzenie estetycznej obudowy
  3. Zakończenie à03.2015r
2 lutego 2015

Elektrownia wiatrowa

Przejdź do - Elektrownia wiatrowa

Weronika Wulf, Patrycja Rzepczyńska, Jakub Michałek, Igor Goderski

Sprawozdanie z elektrowni

Projektem, którym się zajmowaliśmy była elektrownia wiatrowa.  Dzięki silnikowi jest ona w stanie zapalić małą diodę LED.

Do stworzenia elektrowni potrzebowaliśmy: diody, silnika, śmigieł, kabli, woltomierza . Najgorszy był sam początek, czyli zdobycie materiałów potrzebnych do stworzenia projektu oraz pomysł jak go wykonać. Bardzo dużo czasu poświęciliśmy na pomysły, które okazywały się wadliwe. Jednak dzięki dobrej współpracy całej czwórki  udało się uzyskać oczekiwany efekt. Dużym problemem było to aby rozpędzić śmigła do tego stopnia aby były w stanie wytworzyć napięcie o sile tysiąc pięćset miliwoltów. Ten projekt nauczył nas jaki kształt powinny mieć śmigła aby wytwarzały jak najwięcej mocy, przekonaliśmy się również że nie wszystkie pomysły są dobre i nie mogą być zastosowane z naszej gospodarce. Jak już wspominałam problemem też było zebranie materiałów. Szukanie ich zajęło nam ok. dwa miesiące. Jednak pomimo tych wszystkich nieprawidłowości udało się stworzyć elektrownię. Było to niezapomniane doświadczenie dla całej grupy. Głównie dlatego, że wszyscy świetnie się przy tym bawiliśmy i uczyliśmy się jednocześnie. Mogliśmy nauczyć się pracy zespołowej co może nam się przydać w późniejszym życiu. Na zajęciach fizyki robiliśmy podobny projekt. Polegał on na stworzeniu wiatraka z przedmiotów które otrzymaliśmy. Za pomocą wiatraka był on wstanie podnieść z ziemi na sznurku lekki przedmiot.

Podsumowując był to bardzo czasochłonny projekt, jednak żadna sekunda nie była zmarnowana, ponieważ był to czas spędzony z przyjaciółmi. Dostarczyło to wszystkim wiele zabawy jak i również nowych umiejętności. Liczymy na to, że w przyszłości będzie więcej takich projektów, w których z wielką chęcią weźmiemy udział.

31 stycznia 2015

Lekcje z wiatrem

Przejdź do - Lekcje z wiatrem
20 listopada 2014